Om meg

Bildet mitt
Jeg er en nysgjerrig rektor på Skrim ungdomsskole i Kongsberg kommune, og jeg er svært glad i Norwich City, ny kunnskap og riktig bruk av digitale verktøy. Samhandling med engasjerte og kunnskapsrike folk setter jeg også stor pris på. Blant annet så har jeg vært med på å etablere en yrkesskole for jenter i Kakamega, Kenya og jeg har forsøkt meg som NORAD's pedagogiske alibi på et ambulerende musikkprosjekt i Palestina. Jeg blogger for å endre verden til det bedre.

søndag 13. mai 2012

"Rektor tar ansvar", sier ni år gammel blogger

Av og til funderer jeg på hva og hvordan jeg lærte før jeg begynte å twitre og blogge. Det har åpnet seg opp en ny verden, og jeg har lært mye av mange kunnskapsrike og spennende folk takket være de sosiale mediene. Mange er også så flinke til å dele at selv temaer jeg i utgangspunktet finner kjedelig, blir interessante. Her om dagen hadde jeg enda en tankevekkende og lærerik erfaring, etter en samtale på twitter med moren til en 4. klassing:



Skolebiblioteket vårt har et brukbart utvalg av fengende bøker for gutter, men anbefalingene på bloggen til den ni år gamle gutten førte til en oppgradering av gutteavdelingen. Jeg har begynt å følge brabarnebok, så jeg regner med at guttene på skolen min får mange gode lesestunder fremover. I tillegg til at 4. klassingen har gitt meg gode tips om bokkjøp, så fikk jeg også en viktig påminnelse om at jeg har et ansvar for å være oppmerksom i møte med en 9 år gammel blogger:



Samtidig som jeg skrev denne bloggposten fant min datter (12) og ei venninne oppskriften på Oreo-kake på ei nettside. Jentene syklet bort på nærbutikken og kjøpte ingrediensene. Når de kom tilbake bakte de kake, mens de la ut One Direction bilder på Facebook, lyttet til Justin Bieber på Spotify, sendte SMS'er med mobiltelefonen og filmet deler av seansen med et GoPro kamera.

 

I kveld har jeg blitt enda mer bevisst det ansvaret jeg har; Jeg må aldri glemme å være åpen for læring i møte med ni år gamle bloggere eller tolv år gamle multitaskere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar